Zamknij

Kolno liderem w realizacji projektów unijnych

09:28, 07.08.2019 Aktualizacja: 11:22, 09.08.2019
Skomentuj

Ponad 8 tys. zł na mieszkańca wyniosła wartość realizowanych projektów unijnych w mieście Kolno – wynika z danych GUS. Na drugim końcu skali znalazła się gmina Turośl, w której na jednego mieszkańca przypadło 449 zł.

Wartość projektów unijnych realizowanych na terenie  gmin w powiecie kolneńskim:

Gmina                         Wartość umów (w zł)                             Wartość w przeliczeniu na mieszkańca (w zł)

m. Kolno                       83 596 349                                                 8 146

gm. Stawiski                 16 877 771                                                  2 745

gm. Kolno                     4 889 648                                                   1 535

gm. Grabowo                 4 413 588                                                   1 269

gm. Mały Płock              4 088 770                                                   856

gm. Turośl                     2 299 260                                                    449

Zobacz cały ranking: wartosc-projektow-unijnych-realizowanych-na-terenie-polskich-gmin

Według GUS, we wszystkich 2478 gminach w Polsce realizowane były na koniec ubiegłego roku projekty unijne z rozpędzonej na dobre perspektywy 2014-2020 (od 1 stycznia gmin jest 2477 w związku ze zniesieniem gminy Ostrowice). Wartość umów bądź decyzji o dofinansowaniu przekroczyła w tym czasie w całej Polsce 380 mld zł.

Dane w odniesieniu do liczby mieszkańców pokazują, że wartość całkowita prowadzonych w Polsce inwestycji unijnych (łącznie z wkładem krajowym i udziałem beneficjentów) z polityki spójności to ok. 10 tys. zł na mieszkańca.

Czytaj więcej: inwestycje-w-polskich-gminach-od-19-zl-do-ponad-300-tys-zl-na-mieszkanca

Dane GUS dotyczą wszystkich projektów realizowanych na terenie danej gminy czy miasta; nie tylko tych realizowanych przez samorząd, lecz także rząd i podmioty prywatne. Podane liczby odnoszą się do podpisanych umów o dofinansowanie projektów unijnych i uwzględniają ich całkowite koszty. W zestawieniu GUS nie wzięto pod uwagę Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) i PO RYBY.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(48)

HahaHaha

25 8

Czekałam tylko kiedy na tym portaliku pojawi się artykuł w którym Kolno będzie opiewane. Jak niewstyd Panu redaktorku porównywać Kolno z gminami wiejskim które mają raz że mniejsze budżety, dwa nie mają też infrastruktury miejskiej. Jeżeli już chcesz robić takie zestawienia to porównaj Kolno z innymi miastami powiatowymi w województwie. Żenada te wasze wypociny chwalące Andrzeja - nic nie mogę 11:51, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

JajcarzeJajcarze

26 5

Przed Kolnem jest Wasilków, Zambrów, Choroszcz, Supraśl, Sokółka, Bielsk Podlaski, Turośl Kościelna, Łomża, Juchnowiec. Taki to lider... 12:00, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nie wierzęnie wierzę

6 25

Jak było w artykule że miasto bieda to dobrze a jak jest że miasto w miarę daje radę to od razu podnosicie głos że coś i coś. Zastanów się czy aż tak można źle życzyć.

Artykuł który wspominam: https://kolniak24.eu/pl/12_biznes/8291_ranking_najbogatsz_gmin_w_polsce_jest_kleszczow.html 12:14, 07.08.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

12341234

12 1

bo manipulują danymi 13:02, 07.08.2019


co ?co ?

3 6

kto GUS ? 13:20, 07.08.2019


gusgus

10 0

nie. Redaktory.
wzięto pod uwagę gólną kwotę umów w stosunku do liczby mieszkańców (i to jeszcze tej na papierze, o której była mowa pod niedawnym tematem na kolniaku).
W takim wypadku Łomża pozyskująca 472 480 919 = 7 499 na mieszkańca, czy Hajnówka 160 285 041 (2xwięcej od Kolna) = 7 746na mieszkańca, wypadają faktycznie blado w porównaniu z naszym miastem.
A jaka jest rzeczywistość? Chyba z goła odmienna. Nie wolno wrzucać miasta bądź co bądź będącego siedzibą powiatu, do jednego wora z rolniczymi gminami wiejskimi. 13:38, 07.08.2019


do co?do co?

10 0

Wytłumaczę ci najprościej ja się da.
To zestawienie przedstawione w artykule to jest zrobione tak, jakbyś poszedł do przedszkola i chwalił się że spośród wszystkich dzieci najlepiej dopasowujesz okrągłe, kwadratowe i trójkątne klocki do odpowiednich otworów w pudełku.
13:44, 07.08.2019


manipulacja danymimanipulacja danymi

25 2

Fajnie policzono.
Wystarczy dodać Kolniakom do ogólnego rachunku inwestycje firm np. mleczarni, i dofinansowanie jakie dostała GDKiA na remont głównej drogi w mieście, a Turoślanom odjąć dopłaty i wszelkie programy dla rolników i już jest zamiana miejsc - tak wynika z metodyki przedstawionej w artykule. Statystyka to taka pani, która każdemu da to czego się od niej oczekuje. Już nie mogę się doczekać kiedy Polska zostanie ogłoszona jak za Girka 10tą potęgą świata (jest 20-22). Media już się do tego ogłoszenia przygotowują. Swoją drogą, to gdyby Hitler zamiast Goebbelsa miał takiego Kurskiego, to by Niemcy do tej pory nie wiedzieli, że wojnę przegrali. 12:39, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

niezły mykniezły myk

22 2

Co prawda ceny warzyw, chleba, nabiału wzrosły o 20%, ale ceny jachtów i elektrycznych Tesli spadły o 25%. Powinniśmy się więc cieszyć, bo w zasadzie jesteśmy do przodu.
Tak się nie liczy. Gminy miejskie oddzielnie, miejsko - wiejskie oddzielnie, wiejskie oddzielnie, miasta na prawach powiatu typu Łomża, Ostrołęka, Suwałki oddzielnie, miasta siedziby władz wojewódzkich oddzielnie. Taka jest metoda GUSu. Jest jeszcze oddzielna kategoria dla miast powiatowych i tutaj Kolno wypada słabiutko. Z resztą w samym artykule jest, że poniżej średniej. A dlaczego poniżej średniej? 12:54, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wójek pigmejwójek pigmej

17 1

Z pewnością nikt z czytelników Kolniaka nie słyszał o mieście Thabala w Bostwanie. W Thabali nikt nie słyszał o Kolne, zatem element wspólny mamy. To wg redakcji stanowi wystarczającą przesłankę do porównywania siły ekonomicznych tych miast. Porównujmy. 13:08, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PokoPoko

19 3

Koniak, czy miasto dużo wam płaci za promocję? Jak tak to postarajcie się bardziej 13:35, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

taki poziom propagantaki poziom propagan

19 0

To zestawienie przedstawione w artykule to jest zrobione tak, jakbyś poszedł do przedszkola i chwalił się że spośród wszystkich dzieci najlepiej dopasowujesz okrągłe, kwadratowe i trójkątne klocki do odpowiednich otworów w pudełku. 13:45, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Cyrk Cyrk

18 3

Żwirek, nie wstyd ci... 13:50, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hujkihujki

3 16

Dobre *%#)!& z was jak był artykuł że miasto biedne to BRAWO Biliście:

https://kolniak24.eu/pl/12_biznes/8291_ranking_najbogatsz_gmin_w_polsce_jest_kleszczow.html#dodaj-komentarz

A jak jest że dobrze się dzieje to piep..rzycie.. głupoty jak potłuczeni. 13:52, 07.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

DebDeb

9 6

Trzymaj ciśnienie panie radny powiatu 13:54, 07.08.2019


do Debdo Deb

6 3

14:43, 07.08.2019


aj wajaj waj

21 2

Kolno - tak wygląda skrzyżowanie cyrku z burd.lem 13:56, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StefanStefan

24 7

A ja Pana Radnego rozumiem i to się nawet chwali, że interesuje się on sprawami poszczególnych gmin w powiecie i robi obie takie zestawienie. Ale jeżeli ktoś się łapie za to aby sprawować rządy w powiecie, to powinien rozumieć z czego te różnice wynikają, zwłaszcza jak jest absolwentem studiów MBA na pobliskiej Sorbonie.
Czasami mam wrażenie, że jakbyśmy sobie tych radnych losowali, to mielibyśmy szanse aby trafić na kogoś kto ma wszystkie klepki. 14:06, 07.08.2019

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

no i co ?no i co ?

6 8

GUS to GUS i tego nie przeskoczysz 14:32, 07.08.2019


695jhdi8j695jhdi8j

13 0

Gus przedstawił dane po kolei jak leci wg kryterium wielkości pozyskanych środków i rodzaju jst. (podany przez redakcję link, nie jest linkiem do strony gusu). Redakcja wrzuciła do jedego wora gminy z obszaru powiatu, wiejskie, miejko-wiejską i miejską siedzibę powiatu i się cieszą. Które buty są większe. W dziale dziecięcym, w dziale z modą dla pań, czy w agromie dla rolników. Pomieszali sklepy obuwnicze i si cieszą że mają największą rozmiarówkę. 15:20, 07.08.2019


okok

0 2

to daj link do GUS 15:39, 07.08.2019


369852147369852147

10 2

Nie. Praca kosztuje, a ja nie mam płacone za wyszukiwanie informacji źródłowych dla Kolniaka. To robota Redaktora. Podstawową umiejętnością wymaganą na stanowisku dziennikarskim jest docieranie do źródeł informacji. Źródło - analiza - artykuł. Taka powinna być droga. Czyli informacje GUS, reacherch, artykuł. Jakbyście brali dane z GUSu to byście zorientowali się, że są one na różnych arkuszach, mają wyróżnik kategorii JST, kod województwa, istotne dla interpretacji danych. A wy wkleiliście linka do EPN na odwal przejechaliśce po gminach i stąd zabawne wnioski. 15:55, 07.08.2019


mądralamądrala

3 4

nie wiem co ty piszesz do mnie ale poprosiłem o link bo chce zobaczyć jak to jest a ty jakieś wypociny wypisujesz zamiast go dać. Masz ten link czy nie ? Wisi mi co redaktory muszą ja chce zobaczyć co jest prawdą. 16:03, 07.08.2019


8 1

https://stat.gov.pl/ 16:36, 07.08.2019


HipokryciHipokryci

14 19

Niedawno się śmieli z miasta że biedne i zestawienie było bardzo dobre. A teraz jak miasto jest na dobrej pozycji i się rozwijają to już zestawienie jest złe. Hipokryzja do kwadratu.

14:31, 07.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

lambada boyslambada boys

17 7

Nie w tym rzecz. Tu nie chodzi o miejsce miasta w rankingu, tylko o metodę. Porównanie Kolna z innymi gminami w powiecie, zawsze wypadnie dobrze, no bo tu jest siedziba powiatu, to miasto jest lokalnym liderem i siłą rzeczy musi w wielu aspektach przewodzić.
Aby ranking był autentyczny należy Kolno porównać z Sokółką, Bielskiem Podlaskim, Wysokim Mazowieckim, Augustowem, Grajewem, Siemiatyczami, Hajnówką, Zambrowem, Mońkami, Sejnami. I też sprawdzić czy tamte samorządy ograniczają się do miasta, czy stanową gminy wiejsko-miejskie. Kolna już nie porównujemy do Łomży, Suwałk bo to byłe miasta wojewódzkie *%#)!& na prawach powiatu i na pewno nie z gminami wiejskimi i wiejsko-miejską w zasięgu administracyjnym powiatu.
Orzeł Kolno nie gra w tej samej lidze co FC Barcelona ani z na szybko skleconą drużyną chłopaków z Zaskrodzia. O ile wygranie Orła z Barceloną, raczej nieprawdopodobne, byłoby wydarzeniem historycznym to dokopaniem Zaskrodziakom 7 do 0 nie ma się co chwalić. A radachtury uciułali na siłę artykuł, bo za poprzednie rankingi była z..ka. 15:13, 07.08.2019


DzieciakDzieciak

14 5

wasze przeciwne wpisy najlepsza reklama artykułu :) 14:44, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

   . .

15 3

Walnęli logicznego bambolca i albo tego nie dostrzegają, albo wstydzą się przyznać. Teraz to oni w tym przedszkolu nie wkładają klocków w odpowiednie otwory. Ponieważ są najsilniejsi w klasie walą już teraz kwadratowy klocek w trójkątną dziurkę na siłę.
Co gorsza. Z na podstawie tak analizowanych danych są podejmowane strategiczne decyzje, a to już nie jest śmieszne.
Nie ma to jak dobre samopoczucie rządzących. 15:27, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

oooooooo

15 2

Jeżdżę 15letnią Skodą, szwagier co roku kupuje nowego Mercedesa S klasy. Wniosek jest prosty. Skoda jest lepsza od Mercedesa bo możesz ją użytkować przez 15 lat i to jeszcze po kimś, a Mercedes już po roku się do niczego nie nadaje, tak że trzeba wymienić go n nowy. Taką widzę logikę redakcji gdy porównuje Kolno z Turoślą. 15:40, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Debdo Deb

4 2

15:49, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

turoslakturoslak

6 3

z tymi samochodami to naprawdę żeś fantazję zrobił 15:51, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do turoślakdo turoślak

10 2

A sorry miało być Toyotą 15:57, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

turoslakturoslak

7 4

Pioter jakby chciał to by przegonił miasto 15:58, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StaiskiStaiski

7 1

My są najlepsze reszta to śwańce. Kolno zaoraliście ? 16:06, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Żal Żal

4 5

Popiszą sobię popiszą a czy z tego będzie lepiej dla tej czy inne gminy? Raczej nie ale urzędnik woli w internecie siedzieć niż pracować. 16:52, 07.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Żaldo Żal

4 1

Nie!
Oprócz pisania jeszcze *%#)!& przy urnie. I "karawana" dalej nie pojedzie. Jaja sobie z ludzi robisz i ich obrażasz, nie pierwszy raz z resztą. Tak chcesz robić politykę? 19:51, 08.08.2019


KaliKali

10 11

Jak czytam tych sfrustrowanych, zakompleksionych deb...ili to widzę logokę taką: jak Kali kraść to ok. jak kalemu kraść to źle. Jak był *%#)!& ranking gdzie Turośl niby bogatsza od Kolna to ok. jak pozyskanie środków unijnych to porównywać nie wolno.
Pewnie że nie wolno. Nie wolno też porównywać do Kolna ani Łomży ani Zambrowa czy Grajewa bo to zawsze były dużo większe miasta od Kolna,
ale wynik Kolna w pozyskaniu środków unijnych na jednego mieszkańca robi wrażenie. Tym bardziej że wszystkie środki unijne pozyskane przez np. Mlekpol przypisane są dla Grajewa bo tam jest siedziba i również ogromne wpływy z podatku CIT od Mlekpolu wpływają do budrzetu Grajewa a nie Kolna. Dlatego ogromny szacun dla Burmistrza i Rady za taki wynik.
Nie należy przejmować się malkontentami którym nigdy, nigdzie i nikt nie dogodzi.
Róbcie swoje a kolniacy widzą jak miasto się rozwija i napewno zdecydowana większość to docenia. 17:18, 07.08.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

mommom

6 3

To nie wynik władz miasta tylko przedsiębiorców. Zajrzyj do uchwał budżetowych, tam masz 2-3 ml zł dotacji rocznie max. 09:25, 08.08.2019


jak to ?jak to ?

1 1

To teraz jak odliczyć trochę przedsiębiorców z gmin i inne sprawy to gminy przez 5 lat nic nie robiły ?? 09:45, 08.08.2019


ursusursus

4 1

Skoro tak twierdzisz.
Ale na poważnie. Większość środków ue absorbuje gospodarka, nie samorządy. I dobrze bo samorządy konsumują pieniądze z większym lub mniejszym sensem ale konsumują. Środki finansowe w rękach przedsiębiorców przyczyniają się do ich pomnażania. Proste?
? 13:30, 08.08.2019


Aja.Aja.

9 5

A ja se porówmałem :
m. Augustów : ogółem 64 053 008 zł.
na mieszkańca :2 118 zł.
m. Grajewo ogółem 63 938 006 zł.
na mieszkańca 2 914zł.
m. Wysokie Mazowieckie:
ogołem 73 205 940 zł.
na mieszkańca 7 776zł.
m. Kolno: ogólem 83 596 349 zł.
na nieszkańca 8 146 zł.
No nie jest źle. 18:20, 07.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZiutekZiutek

15 1

Pewien ludek z gm. Turośl nie wchodzi w projekty unijne gdyż unia rozliczy każdą złotówkę a to jest dla niego nie opłacalne jak nic nie zostanie na flaszkę , robić własnymi środkami tzn . zadłużać Gminę , żyć na kredyt to jest pewien cel bo wtedy zostanie nawet na całą skrzynkę a wtedy można się nażreć , nachlać na maxa a i jeszcze zostanie na kaca . 07:38, 08.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

3698741528936987415289

8 9

Na koniec artykułu jest wyraźnie napisane jak to liczono. Miasto Kolno pozyskuje rocznie ok 2-3 ml zł dotacji unijnych. To i tak przy możliwościach miasta dużo. Większość z wymienionej kwoty 83 ml to inwestycja Mlekpolu za 60 ml w 2014 r i obecna modernizacja drogi krajowej przez GDDKiA za 27 ml. Dofinansowanie tych inwestycji to 60-70%. Poza tym jeszcze w uchwytach modernizowano park maszyn za unijne pieniądze. Reszta to drobne programy społeczne powiatu, dofinansowania dla pozostałych przedsiębiorców, kilka programów dla startujących firm. Wbrew pozorom jakby były liczone dopłaty dla rolnictwa to Kolno tez nie wypadłoby źle bo 2/3 miasta to tereny rolnicze. CIT płaci się tam gdzie zlokalizowany jest zakład przedsiębiorstwa - pojęcie prawne. Jeżeli tak się nie dzieje, to Burmistrz powinien pogadać z z Naczelnikiem US na ten temat. Ale, firmy tego CITu nie płacą, bo na razie jadą na stracie (Mlekpol musi przecież odrobić najpierw te 60 mln). CITu jest 200 -300 tyś. Carubin np. nie płaci. Dzięki tym inwestycjom pracę mają ludzie, a oni już płacą PIT. Ten w 1/3 trafia do miasta, tak że zwiększają się wpływy z tego tytułu 1 - 1,5 mln, a to już bardzo dużo. Poza tym przez budżet miasta przechodzą pieniądze z wciąż wzrastających opłat za śmieci i z programu 500+.
Tera wydatki: Kasa ze śmieci i 500+ przelatuje jak jesienny wiatr po pustym polu, wzrost zatrudnienia = spadek kosztów opieki społecznej, ale z powodów starzejącego się społeczeństwa wzrasta koszt opieki senioralnej. Szkoły bez zmian, bo pomimo spadku liczby uczniów z przyczyn politycznych utrzymuje się etaty w szkołach. W urzędzie to nawet się zwiększa. Na inwestycje komunalne naprawdę pozostaje nie wiele, a nieruchomości już sprzedanych nie da rady sprzedać drugi raz. Kolejnego skoku gospodarczego raczej nie będzie, z przyczyn demograficznych o czym była mowa we wcześniejszym artykule. Zatem działanie burmistrza polegające na budowaniu sobie zaplecza politycznego w oparciu o urzędników i czekanie, byleby do wyborów, albo próbowanie skoczyć wyżej jest jest z jego punktu widzenia jak najbardziej racjonalne 09:10, 08.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LiczyćLiczyć

8 2

Jakby to co piszesz dodać do siebie to wyjdzie nam minimum ponad 100 milionów. Bo żebyś doczytał to byś wiedział że liczby "uwzględniają ich całkowite koszty" nie same % dofinansowanie. 09:39, 08.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do 36987415289do 36987415289

5 8

To teraz w tym toku myślenia jak wyglądają ościenne gminy ?
Kolno ma 2-3 mln to przez te 5 lat jakieś 15 milionów według kolegi 36987415289.

To jak gmina ma 4-5 milionów przez 5 lat dofinansowań i z tego coś odliczymy z przedsiębiorców i inne jakieś dofinansowania, podzielimy przez 5 to wychodzi że mają inwestycje po 0,5 mln rocznie ? 10:16, 08.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

09876543210987654321

9 3

rozpisz na czynniki pierwsze z konkretnymi przykładami bo nie wiem o co ci chodzi 11:43, 08.08.2019


InwerstycjeInwerstycje

14 3

Inwestycje w mlekpolu rozpoczęły się na początku 2014 r czyli niby łapie się do okresu, ale znając realia wydajności naszej administracji, to przygotowania musiały zacząć się wcześniej, czyli umowa podpisana w 2013 r a to nie łapie się do tego sprawozdania. A reszta zgadza się bo faktycznie wcześniej było po 1,5 mln w porywach do 3 i to przy udziale własnym, najczęściej z kredytu i dopiero w zeszłym oku 5,7 mln ale nie wiadomo czy to już rozliczone. Papiery na to są w urzędzie, redaktor powinien się pofatygować. Reszta inwestycji to podmioty prywatne i to im należą się brawa. Co w sąsiednich gminach mnie nie interesuje. Nie mieszkam w sąsiednich gminach. Takie porównywanie to mentalność z podstawówki. Dostałam z klasówki 2 a reszta klasy 1. Dostałam dwa razy większą ocenę. Czy to świadczy że jestem dwa razy mądrzejsza? Chyba nie. Turoślanie muszą zaczęć zmiany od wywalenia wójta, u nas puki co mobilizacja radnych do sprawowania lepszej kontroli nad w miarę rozsądnym burmistrzem by wystarczyła. A burmistrz niech się zadeklaruje czy chce poświęcić się pracy i nadal być burmistrzem, czy będzie koncentrował się nad próbą wskoczenia na wyższy stołek kosztem zaniedbywania dotychczasowych obowiązków.
Nie jest nikomu potrzebna durna propaganda, która czasami więcej przynosi szkody niż pożytku. 11:41, 08.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PodsumowaniePodsumowanie

6 1

Chwilowe incydentalne dochody nic nie znacze w rankingu zamożności.
Do opracowania rankingu wykorzystują urzędowe dane o wpływach do budżetów JST, ale pomijają wpływy gmin z dotacji celowych. 
- Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych mają one chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to awans chwilowy (incydentalny) i nie ma związku z trwałym wzrostem zamożności budżetu. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu (zamożność) . 08:55, 09.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%