Zamknij

List otwarty do burmistrza i Rady Miasta Kolno

20:14, 23.01.2020 Aktualizacja: 09:08, 28.01.2020
Skomentuj

W dniu 31 grudnia 2019 roku na sesji Rady Miasta Kolno została podjęta próba fałszowania historii.

Burmistrz okupowanego przez Niemców Kolna, Mieczysław Torbicz, pseudonim „Puchacz”, żołnierz Armii Krajowej, został oskarżony o współpracę z gestapo.

Czy są dowody takiej współpracy? Nie ma żadnych.

Czy są dowody, że nie współpracował z gestapo. Tak.

Dostarczyli takie dowody sami Niemcy aresztując Torbicza i wysyłając Go do obozu koncentracyjnego, gdzie zginął męczeńską śmiercią w kwietniu 1945 roku.

Od lat z nie znanych powodów władze miasta odmawiają upamiętnienia burmistrza Torbicza.

W Kolnie znane były powszechnie dwa przypadki współpracy z gestapo:

1.       konfident o nazwisku Grzech, zabity na ulicy Kolna przez żołnierzy Armii Krajowej,

2.       konfident o nie ustalonym jednoznacznie nazwisku (brak potwierdzenia przez Niemców), który nocą wskazywał z jakich domów aresztować ludzi podejrzanych o działalność przeciwko Niemcom.  Wśród aresztowanych tej nocy znalazł się burmistrz Torbicz.

Może ktoś powiedzieć, że to było dawno a ludzie urodzeni po wojnie mogą mylić zdarzenia i osoby czasu okupacji.

Niestety, na tej sesji  Rady Miasta Kolno miał przypadek kolejnego fałszowania historii i to czasów nam współczesnych.

W 2008 roku został zmodyfikowany pomnik tzw. utrwalaczy władzy ludowej, postawiony w 1965 roku w parku miejskim.

Twórcą i autorem modernizacji pomnika XX-lecia PRL był białostocki rzeźbiarz, Stanisław Wakuliński. 

A tymczasem na sesji słyszymy takie słowa:

"Od kilku dobrych lat mieszkańcy miasta Kolno i  jej Rada Miasta wraz z burmistrzem zajmują się niejakim Mieczysławem Torbiczem, który w okupowanym przez Niemców Kolnie był przedłużeniem ich władzy wykonawczej a więc burmistrzem miasta. W Kolnie spokrewniony był z rodziną Butlerów, nestor tej rodziny był projektantem i wykonawcą pomnika ku chwale XX czy XXV lecia PRL."

Nestor rodziny Butlerów, to urodzony w Kolnie, Pan Tadeusz Butler, architekt, partyzant i żołnierz Armii Krajowej, odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Ten nestor rodziny Butlerów proponował usunąć ten pomnik, na którym do dzisiaj jest, wstydliwie ukryty napis: „Bohaterom walk o utrwalenie władzy ludowej w XX lecie PRL”.

Wzmianka o tym napisie jest umieszczona na tablicy informacyjnej usytuowanej przed tym pomnikiem. Załączam pisma, które były publiczne dla władz i mieszkańców Kolna.

Proszę mój list i załączone dokumenty odczytać na najbliższej sesji Rady Miasta Kolna, tak jak odczytano fałsze historyczne na sesji w dniu 31 grudnia 2019 roku. 

Adam Przyborowski

Od redakcji: Otrzymaliśmy również pismo Prezesa Zarządu Krajowego Związku Oficerów Rezerwy RP dotyczącego listu, który został odczytany podczas sesji. Pismo jest skierowane do Rady Miasta Kolno za pośrednictwem jej przewodniczącego. Treść poniżej:

Przewodniczący Rady Miasta Kolno

Szanowny Panie Przewodniczący

 Zgodnie ze Statutem Związku Oficerów Rezerwy Rzeczypospolitej Polskiej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Zarząd Krajowy oraz jego Prezydium na zewnątrz jest reprezentowany przez Prezesa (paragraf 22, pkt 2).

Z upoważnienia Prezesa Związek na zewnątrz może reprezentować także członek Prezydium Zarządu (paragraf 23, pkt 3).

Stwierdzam, iż Pan por. lek. wet. Ireneusz Mieczkowski nie posiada statutowych uprawnień występowania w imieniu Związku na zewnątrz.


                                      Z wyrazami uszanowania

                                    Prezes Zarządu Krajowego Związku Oficerów Rezerwy RP

                                                im. Marszałka Józefa Piłsudskiego

                                        płk. w st. spocz. Stanisław Tomaszkiewicz

Czytaj więcej:mieczkowski_pisze_list_otwarty_porusza_w_nim_sprawe_mieczyslawa_torbicza.

[DAWNY]1579814674175[/DAWNY]

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(68)

WodzuWodzu

7 4

Ale śniegu napadało 07:33, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MerkMerk

5 4

Irek wam wszystkim pokaże co może on 07:51, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NiktNikt

9 4

Ja bym zrobił tablice dla Torbicza choćby ze względu żeby już nie czytać o tym w kółko na kolniaku..jak mantra jakas się powtarza.. 09:33, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PostulatPostulat

9 3

Kolno domaga się dostępu do morza !!! 11:17, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Justyna68Justyna68

14 5

Tu nie chodzi o tablicę tylko o prawdę.
I nie jest tak, że nie potrafimy tej prawdy ustalić, bo ona już została ustalona. Chodzi o to, że prym nadal wiodą ludzie reprezentujący sowiecki styl myślenia. W pale im się nie mieści, że ktoś mógł działać z pożytkiem dla ojczyzny nie kierując się przy tym prywatnym interesem. A tacy byli ludzie z pokoleń przedwojennych. Dodam że nawet chłopi, no bo jakim cudem udałoby się ich porwać do walki z nawałą bolszewicką, jeżeli przez cały poprzedni wiek nie udawało ich się namówić do walki o wolność? Teraz rządzi prywata. Radni z burmistrzem doskonale zdają sobie sprawę, że są we władzach tylko po to realizować własne interesy (widać to po efektach ich pracy) i coś takiego jak dobro wspólne mają w głębokim poważaniu. Dla nich liczy się jedynie własny zysk ew. efekt propagandowy. Nie potrafią zatem sobie wyobrazić że Torbicz mógł przejść do urzędu z innych pobudek niż chęć kolaborowania. To samo Mieczkowski. Nikt nie odmawia mu pięknej karty opozycjonisty, ale przecież karierę robił za komuny i później i dokładnie wie z czym to się je.
Jestem pewien, że gdyby do jakiejś formy okupacji doszło dzisiaj, to obecni włodarze na wyścigi oferowaliby swoje usługi najeźdźcy, denuncjując przy okazji współobywateli. Tak samo jest z resztą na poziomie polityki ogólnokrajowej. I w tym jest pies pogrzebany. Bo takiego stanu nie da się wśród następnych pokoleń zmienić bez przykładów męstwa i poświecenia, więc rządzącym postać Torbicza jest nie w smak, bo pokazuje ich małość, prywatę i kunktatorstwo.
Jeżeli ludzie byli w stanie w obliczu zagrożenia życia do ofiarnej pracy, to dlaczego obecnie w dobie pokoju tej ofiarności nie ma? Wiosną wymagaliśmy ofiarności i poświęcenia od nauczycieli. Tego samego oczekujemy od lekarzy, strażaków czy policjantów. Dlaczego nie oczekujemy tej ofiarności od polityków?
Celem pracy polityków, również tych samorządowych jest jak najdłuższe trwanie na stanowisku, a najlepiej to jakby jeszcze mogli swoje stanowiska przekazać potomstwu, lub przynajmniej ludziom zaufanym. Problemem dla nich nie jest sama tablica upamiętniająca Torbicza, ale ludzka pamięć która z nim idzie i przykład, że to nasze życie publiczne powinno zupełnie inaczej wyglądać.

11:38, 24.01.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pytajnikpytajnik

1 1

zy pogranicznicy w jakikolwiek by służyli jednostkach nie podlegali pod MSW czyli w historii po smiersz informacji wojskowej kbw i dalszych delegatur sb i ub i czy to sie za nimi nie ciągnie nie wiadomo jak i gdzie w przyszłości nawed Gadowskiemu zarzucają że jego ojciec służył w tej formacji tak jak Pan Mieczkowski 23:41, 24.01.2020


Do pytajnikDo pytajnik

1 0

Z pewnością nikt Mieczkowskiego o zgodę nie pytał. Ochotników w tej służbie nie było, bo zawsze gdzieś w p..du. 00:27, 25.01.2020


mieczkowskimieczkowski

8 6

Jan Grzech był pracownikiem w ekipie Torbicza , wyrok wykonano 8.07 1944 , Napisz co Torbicz robił w Łomży , czy pracował jako tłumacz w getcie do końca jego likwidacji ? Czy w nagrodę przywieziono go do Kolna? Wśród masowo aresztowanych / 24/ mieszkańców Kolna , zarówno w księgach parafialnych Księga Zgonów, jak i dokumentacji historycznej ,brak jest nazwiska Mieczysław Torbicz .Podaj mi żródła na jakich opierasz swoją wiedzę.Proponuję Ci spotkanie osobiste w tej sprawie bo już ludzie mają tego dosyć a ja chętnie podejmę dyskusję na ten temat mój tel. 600784681 12:02, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JacekJacek

3 8

Powiesić tablicę Torbicza , Kocha bo on się przyczynł do przegranej wojny przez Hitlera a że wymordował , polaków i żydów to przez przypadek 12:08, 24.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

miejscowamiejscowa

5 2

O jakiego Torbicza toczy sie wojna? Ja go nie znam. 13:56, 24.01.2020


MieszkaniecMieszkaniec

12 3

Brawo, brawo, brawo. Z tym pomnikiem to zgadzam się na 200 %. Jaka władza zasłania napis a zostawia pomnik gloryfikujący inny system. Władza sowiecka lepiej by tego nie wymyśliła. Uczniowie przerośli nauczycieli. 14:07, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

teodorteodor

10 1

A ja się tak skromnie zapytam retorycznie: który z naszych radnych ma jakiekolwiek wykształcenie historyczne? To tak jak iść z bólem zębów do wróżki czy hydraulika zamiast do stomatologa. Chyba, że któryś z radnych ostatnio zrobił doktorat lub chociaż zwykłe magisterium z historii najnowszej. No to skoro IPN zatrudniający zawodowych historyków potwierdza zaszczytną rolę Torbicza to po co to kwestionować. W PRL też szkalowano żołnierzy ZWZ-AK, NSZ i "Niezłomnych", negowano osiągnięcia II RP, milcząco pomijano wiadomy pakt z 23 VIII 1939 r., agresję 17 IX 1939 r., wywózki do łagrów i zbrodnię katyńską. Za to gloryfikowano bojców- "wyzwolicieli" z Armii Czerwonej, utrwalaczy władzy ludowej z MO i UB, jedynie słuszny sojusz z ZSRR i przewodnią rolę PZPR. 15:27, 24.01.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

8 0

I właśnie o to chodzi, że w czerepach naszych światłych przedstawicieli nic się nie zmieniło. W ogóle sposób zarządzania miastem jest taki sam jak za komuny. Nadal mamy wszechwładnego naczelnika miasta i klepiącą wszystko miejską radę narodowo. Myślenie o własnym interesie. Emocje budzi jedynie obsada stanowisk a nie istota funkcjonowania instytucji, których stanowisko dotyczy. Myślenie o przyszłości to na rok, dwa, góra do wyborów.
W Kolnie dzieje się dokładnie tak: https://www.youtube.com/watch?v=peVrludkr5k - a zważyć należy że tekst powstał 30 lat temu.
Dlaczego tak jest? Słusznie piszesz o propagandzie "wyzwolicieli i utrwalaczy władzy ludowej". Tu o to chodzi, bo tej propagandzie towarzyszyła propaganda pewnego modelu gospodarczego i sposobu sprawowania władzy. Obecne kierownictwo miasta jest beneficjentem tego modelu i jeżeli przypomni się o Torbiczu i ludziach jemu podobnych to cała misterna układanka zacznie się sypać jak domek z kart.

15:50, 24.01.2020


DodajDodaj

2 0

ORMO, ZOMO itp. 02:38, 25.01.2020


mieczkowskimieczkowski

3 4

IPN wydawał różne opinie i różne zaświadczenia np dotyczące,,Bolka" a z Kolna ,,Minior", czy co najmniej jeszcze kilku innych którzy obecnie są na listach TW.
16:20, 24.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pytajnikpytajnik

4 1

To jak to właściwie i prawdziwie najprawdziej jest z ty TW Minorem może jakaś debata publiczna czu coś takiego bo wiadomo że chodzxi o byłego burmisterza Kolna znanego z imienia i nazwiska którego o to oskarżają to może by to publicznie wobec społeczenstwa jawnie wyjaśnic co i jak i dlaczego ? po co mieszać i fałszywe snóć w tym domysły i wątki a publicznie pro publiko bono niech człek ma godność i spokój a nie znieważenia pomówienia i domysły zle wszak wolność prawda i sprawiedliweość to czego się ten człek obawia by stanąć w prawdzie wobec pomówień i zniesławień ? 23:50, 24.01.2020


kam3kam3

9 4

Mieczkowski nie masz elementarnej wiedzy.
Inna jest sprawa, gdy postępowanie toczy - toczyło się bo już tego nie ma - przed sądem lustracyjnym, a inna gdy postępowanie toczy się przed IPN w ramach kontroli oświadczenia lustracyjnego w związku z powołaniem na urząd.
W sprawie Torbicza nikt nie ma interesu ku temu aby naciągać fakty. Twój upór jest żałosny, a język i argumentacja jakich używasz jak żywo wyjęte są z propagandy epoki gomułkowskiej.
Człowieku nie niszcz swojej legendy, nie działaj na szkodę społeczeństwa i przestań się w końcu błaźnić. 16:30, 24.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pytajnikpytajnik

1 2



pytajnikpytajnik23:50, 24.01.2020

1 0

To jak to właściwie i prawdziwie najprawdziej jest z ty TW Minorem może jakaś debata publiczna czu coś takiego bo wiadomo że chodzxi o byłego burmisterza Kolna znanego z imienia i nazwiska którego o to oskarżają to może by to publicznie wobec społeczenstwa jawnie wyjaśnic co i jak i dlaczego ? po co mieszać i fałszywe snóć w tym domysły i wątki a publicznie pro publiko bono niech człek ma godność i spokój a nie znieważenia pomówienia i domysły zle wszak wolność prawda i sprawiedliweość to czego się ten człek obawia by stanąć w prawdzie wobec pomówień i zniesławień ? 23:53, 24.01.2020


......

10 2

Mieczkowski daj spokój,człowieku Twój czas się skończył, nikt nie chce Cię słuchać. 16:49, 24.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

przyjaciel z NSZZprzyjaciel z NSZZ

9 4

Drogi Irku!
Z żalem to muszę stwierdzić, że w głoszeniu swoich poglądów, tak poglądów, bo to nie są fakty tylko Twoje wyobrażenie o historii, stajesz po stronie tych z którymi tak usilnie kiedyś walczyliśmy, Stajesz po stronie tych, którzy przyszli do naszych domów w pamiętną noc 81 r.
Nie wierze w Twoje złe intencje, a raczej podejrzewam, ze marzy ci się jeszcze jedna jakże ważna być może już ostatnia szarża. Ale Panie ppor.! Szarżujesz Pan na własne pozycje. Być może ktoś cię podjudza i wykorzystuje Cię jako tzw "pożytecznego i d i o t ę" - to stwierdzenie nie niesie ze sobą nic osobistego.
Drogi Kolego! Nasza walka się nie skończyła i z pewnością jeszcze długo będzie trwać. Na szczęście wychowaliśmy następców. Oni o wiele lepiej radzą sobie we współczesnym coraz bardziej skomplikowanym świecie. Czas przekazać im szable.
Pan Przyborowski nie jest Twoim wrogiem. Jest raczej sprzymierzeńcem. Spotkaj się z nim i porozmawiaj, a przekonasz się że to on jest tej szabli godzien.

Co do należytego dbania o pamięć.
Proszę zwrócić uwagę, ze z pamięcią historyczną nie ma problemów na gminie Kolno. Tam wójtem jest historyk i nauczyciel z wykształcenia Pan Wiśniewski, który zdaje sobie sprawę z tego jak ważna jest znajomość historii własnej ziemi. Tym sposobem dzieci ze szkoły w Czerwonym mają okazję usłyszeć o Mieczysławie Torbiczu, absolwenci z miasta Kolno pytają "kto to?" Nawet u Piotra na Turośli pamięta się o swojej historii. Przepraszam ale inaczej nie potrafię tego nazwać, ale całe zamieszanie z upamiętnieniem Torbicza, znaczy się z tym że z takim uporem odmawia mu się należnej czci jest niczym innym jak *%#)!& we własne gniazdo. Przepraszam Cię Irek, ale Ciebie też to dotyczy. 17:20, 24.01.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

UczeńUczeń

2 2

Nie, u Piota NIE! 18:19, 24.01.2020


pytajnikpytajnik

4 1

Czy Pan Mieczkowski nie służył niedzy innymi w pogranicznikach za komuny choć nosi dumnie szarotkę co nie jest w sporze wojskowym dotyczącym pograniczników w tej formacji korpus ochrony pogranicza który był rdzeniem utrzymywania komunizmu i duszenia wolności ludzi którzy szukali wolnośći poza ukladem warszawskim i ideolologia i prawość w tym cechowała tych ludzi w doborze formacji i byli tam ci co ideo;ogicznie najwęcej jrj sprzyjali czyli że do niej brali tych nawjwierniejszych z wiernych ? 00:07, 25.01.2020


Do pytajnikDo pytajnik

2 0

Nie. Lata 70te, w razie mobilizacji ciągle szykuj

Nie


00:22, 25.01.2020


OloOlo

3 3

A co w ze wzmianka
Na wikipwdia o rzekomym
Mordowaniu żydów
Przez Polaków małe jedwabnene ?https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kolno
Jak ktoś ciekawy poszuka w Internecie to znajdźcie relacje pana Nadary na ten temat 19:19, 24.01.2020

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

123456123456

5 0

Wpisz Antoni Nadarza żydzi. Pojawi się relacja naocznego świadka. 22:15, 24.01.2020


OloOlo

4 1

No tak czy li kłamstwo dostępne dla wszystkich w Wikipedia zostaje rozpowszechniane jak z Jedwabnem historia pisana z plotek i pomówień 08:54, 25.01.2020


QezyrQezyr

7 0

Tekst na wikipedii ma przepis na stronę Polin. Strona Polin ma odnośnik do encyklopedii popularnej wydanej w NY w 2001 r. Wydawnictwo z 2001 nie ma przypisów. Liczby się nie zgadzają. Jest mowa o wymordowaniu wszystkich Żydów z Kolna. Ok 2000 w masowych mordach (z Kolna i nie tylko), kilkudziesięciu wcześniej. To gdzie jest pozostałe 1700. Za ukrywanie jakich Żydów Niemcy mordowali Polaków? Skąd Polacy mieliby mieć broń po wkroczeniu Niemców? Czy mogliby z nią paradować po ulicach. Na stronie Polin jest mowa o ekscesach antysemickich już przed wojną, jednocześnie Polin chwali się, że
Żydzi prowadzili aktywną działalność polityczną co normalne jako obywatele II RP, dominowali w handlu i rzemiośle. Spór polityczny, zatargi na polu biznesowym to nie antysemityzm. Takie rzeczy mamy i teraz. Jeżeli Żydzi stanowili ponad połowę mieszkańców miasta to siłą rzeczy musiało dochodzić do sporów. O miedzę, o ukradzioną kurę, o hałas, o pijackie burdy, zawiedzioną miłość itd. To żaden antysemityzm.
Sami musimy pisać własną historię, bez fałszu i zakłamania bo inaczej inni napiszą ją za nas, z przekłamaniami i będą dla własnych celów wykorzystywać przeciwko nam.
Tablica pamiątkowa Puchacza nie jest potrzebna Torbiczowi czy Butlerowi, bo ona już im ani dodatkowej chwały nie przysporzy a jej brak im chwały nie odbierze.
Ona jest potrzebna nam. Już widzicie dlaczego. Wejdźcie w edycję artykułu o Kolnie na Wiki. Zobaczcie kiedy był dopisek o Kolneńskich żydach i jakimi tematami zajmuje się autor edycji. To zorganizowana akcja, bo z Wizną to samo.


09:47, 25.01.2020


Olo Olo

1 0

Więc racja może warto zgłębić temat lub zrobić jakiś artykuł o żydach w Kolnie jak to było szczególnie w czasach szczycie Polaków faszyzmem i antysemityzmem a wiemy że w Kolnie żyło sporo żydów więc jak sie sprawy maja ze uroszczeniami żydowskimi w Kolnie czy ktoś już z gmin żydowskich upominal się o majątek bez spadkowy tzw uroszczenia żzydowskie. Żeby się nie okazało że kamienice w Kolnie Nie sa Nasze stop 447 18:05, 25.01.2020


do Olodo Olo

4 0

To jest wojna cybernetyczna na niwie ideologicznej.
Normalnie to robi się tak.
My się zbroimy i dbamy o to, aby przeciwnik był rozbrojony. Czyli czcimy własnych bohaterów aby mieć zaplecze moralne, odkrywamy historię kolneńskich żydów i wskazując ich rzeczywistych oprawców rozbrajamy bombę skierowaną przeciwko nam.
W Kolnie jak zwykle wszystko na odwrót. Najpierw rozbroiliśmy się się sami z własnych bohaterów (przemilczanie sprawy Torbicza) i spokojnie patrzyliśmy na tykającą bombę (sprawa żydów). Myślę że jeden artykuł to już teraz za późno, mało i nic on nie załatwi, a będzie coraz gorzej. Następny etap to będzie wskazywanie mieszkańców współczesnego Kolna jako spadkobierców zbrodniarzy i tych którzy się na zbrodni dorobili.
Używam języka związanego z walką, bo to jest walka o pamięć, dobre imię , a w konsekwencji o władzę i pieniądze. Z tego zdawali sobie sprawę ludzie starszego pokolenia, znający bolszewickie metody m inn. Butler. Dostaliśmy gotowca i zmarnowaliśmy go przez g ł u pich radnych. Bo radnemu "łociec nie mówził". Druga rzecz ze radni umysłem nie są w stanie wyjrzeć poza Kolo, które przecież nie jest pępkiem świata, a czasami też i poza własną ulicę, czy co gorsza próg własnej chałupy - prywata.
Chociaż podejrzewam, ze tu mogła być czyjaś inspiracja, bo nie można przecież być tak t e m py m, a i zamiłowanie do srebrników też tu może odgrywać jakąś rolę.
Straciliśmy jakieś 2 lata. Nawet jak na najbliższej sesji rada by załatwiła sprawę tablicy pamiątkowej (nie sama decyzja Burmistrza, tylko UROCZYSTA uchwała i dopiero decyzja tu wchodzi w grę), to i tak mamy jakieś 2 lata stracone. A do nadrobienia na polu edukacji jest dużo. Same teksty Mieczkowskiego o tym świadczą.
Przecież wiemy kto za tą propagandą stoi. Środowisko tak wpływowe i zamożne, ze naszego włodarza by kupiło razem z jego wszami. Tylko rozumem możemy wygrać. A jak wygrać rozumem jak zaczynamy od najg łup szego posunięcia jakie jest tylko możliwe. Pozbywamy się zaplecza moralnego, które jest nam niejako wkładane do ręki.
Cisną mi się na usta słowa Zagłoby, wciskającego Januszowi Radziwiłowi o zdrajców.
Bo zaniechanie tam gdzie radani mieli obowiązek, to też zdrada.

18:56, 25.01.2020


GG

2 0

Poczytajcie sobie to: https://www.jewishgen.org/Yizkor/kolno/Kolno.html#toc-X 19:56, 25.01.2020


HeheHehe

1 0

Czyli z tego wynika że był podwójnym agentem i dla swojego dobra robił dla Niemców i dla AK 21:35, 24.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

4 1

Nie. Torbicka działał dużo puźniej. 22:13, 24.01.2020


Nie2agentNie2agent

7 1

Nie ma zbieżności w czasie,
Sprawy nie nakładają się na siebie. Ale doigraliśta się przez własną głupotę. Jak nie szanujecie własnych bohaterów i nie dbacie sami o własną historię, to nikt nie będzie tych bohaterów szanował za was i za was o waszą historię dbał. Przeciwnie, narzuci wam własne spojrzenie do swoich celów. Oj będzie d psko piekło. Ale Kolniaki lubią być d....mani. ignoranci i frajerzy tylko tyle powiem. 22:02, 24.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

QuteopilQuteopil

4 1

Ze specjalnymi podziękowaniami dla tuz historii z Rady Miasta Kolno. 22:12, 24.01.2020


rampampamrampampam

10 1

A może to już nie Rada Miasta- to może już część nowej Rady Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Czy prof. dr hab. Jan Święch wie o nowych 15 członkach (z Kolna) swojego wydziału? ??? 10:09, 25.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GgggGggg

2 1

Możesz szerzej 10:15, 25.01.2020


O co chodziO co chodzi

8 1

Czegoś tu nie rozumiem. To podobiznę burmistrza czasów stalinowskich powiesić można. Minora i czerwonego mietka też. Jakby Torbicz rzeczywicie był "niemiecki", jak twierdzi porucznik Mieczkowski (założę się, że stopień oficerki dostał od Rady Państwa PRL), to on pasuje do tego towarzystwa jak ulał. O co halo, bo nie kumam? 14:15, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do o co chodziDo o co chodzi

4 1

A który to ten z czasów terroru stalinowskiego? Bo to lata 1944-1956. 15:45, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TedTed

9 2

Burmistrz kiedyś mówił, że nie czyta komentarzy na Kolniaku.
To k......wa bardzo źle, że nie czyta.
Koniec wygłupów z nie zawieszaniem tablicy poświęconej Torbiczowi. I koniec z tym aby ignoranci i nieuki nadawali ton w tych sprawach, bo szkody mogą być bardzo durze. Kolno i jego mieszkańcy zostaną wplątani w obecną, nieprzychylną dla Polski narrację w przedmiocie zagłady Żydów, a to nie jest nikomu potrzebne. Do walki potrzebny jest miecz i tarcza. Miecz to w naszym wypadku Torbicz i w ogóle podziwie patriotyczne, tarcza to mozolne tłumaczenie kwestii żydowskiej. Samą tarczą się nie obronimy.
19:44, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JanekJanek

7 0

Nie wiem czy to prawda historyczna,czy opowieści mojej babci są prawdziwe,ale opowiadała mi w dzieciństwie o pogromie kolneńskich żydów. Mówiła mi jak to Niemcy zegnali żydów i kazali obalić pomnik( nie pamiętam Lenina lub stalina). Ciągnęli ten pomnik w stronę żydowskiego cmentarza tam go zakopali a potem zostali rozstrzelani. Mówiła nazwiskami kto z kolniaków wzbogacił się na żydowskim złocie i pobudował domy ,które stoją do dziś chodzi o Łabną i
Gromadzynską (za parkiem i
bankiem).Tragiczna historia szkoda,że wtedy nie przywiązywałem do tego
wagi.Jeszcze w 80 latach nikt po zmroku nie chodził po żydowskim cmentarzu po zmroku. Widziano ludzi, którzy kopali i wydobywali żydowskie złoto prosto z grobów. Fajna jest też historia o dzieciach, które na Gromadzynskiej znalazły kasę i zaczęły ją wydawać na lody u Markowej i rowery w sportowym koło parku -aż zajęła się nimi milicja.Polecam spacer na ten cmentarz i wsłuchanie się w opowieści babci.Kawał lokalnej historii. 09:42, 26.01.2020

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

pamiętampamiętam

3 0

Pomnik był Lenina. Nasi" starsi bracia w wierze", jak mówił o nich święty Karol Wojtyła, wywożąc go i grzebiąc śpiewali pieśń, nakazaną przez "przyjaciół" zza Odry. Brzmiała ona tak: " Hej Hitler złoty, nauczy nas roboty, bo Śmigły Rydz nie nauczył nic". Wiem to od moich przodków. 14:42, 26.01.2020


janekjanek

3 0

Babcia też to nuciła .Jednak to prawda co opowiadała. Fajnie by było odkopać ten pomnik. 15:05, 26.01.2020


??????

2 0

Czyli babci mówiła o Niemcach. Wzbogacili sie, zajmując opuszczone domy. Dzieci i kasa zaś się kupy nie trzyma. No bo jak? Przedwojenni żydzi mieliby zakopać w chwili trwogi bilon i banknoty wydane przez NBP, który powstał po wojnie i na których widniała inskrypcja Polska Rzeczpospolita Ludowa? Prędzej dzieciaki buchnęły rentę dziadka. 18:32, 26.01.2020


A.d.A.d.

0 0

Który rocznik Babci? 21:43, 26.01.2020


LeninLenin

5 0

"Fajnie by było odkopać ten pomnik". Tak. Przyciąć bródkę, dorobić okulary i postawić na cokole. A na cokole wyryć: "Jędrkowi Dudzie wdzięczne społeczeństwo Kolna". Pomnik powinien stać przed nieistniejącą elektrociepłownią na gaz, nie emitującą CO2.
Z tą nie emitującą CO2 elektrociepłownią, to okazało się, że nasz Pan burmistrz miał rację. Nie ma elektrociepłowni i faktycznie nie ma emisji CO2. To genialne w swej prostocie. Prawdziwy majstersztyk w wykonaniu Dudy. 22:11, 26.01.2020


Do LeninDo Lenin

6 0

No. Nawet Greta byłaby zadowolona. 22:37, 26.01.2020


PustyniaPustynia

4 0

https://wspolczesna.pl/najszybciej-wyludniajace-sie-miasta-w-woj-podlaskim-z-tych-miast-uciekaja-mieszkancy-22012020-top-25/ga/c1-14627015/zd/40453917 13:53, 26.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OdwaznyOdwazny

4 1

Do przyjaciela z NFZZ
Jak bedziemy sie wzorowac na autorytecie Piotra czyli tw. Jacka to gratuluje takich przykladow i
argumentow zreszta w Kolnie rzadza prawie sami potomkowie kierownictwa egzekutywy wystarczy poszukac w necie 15:51, 26.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PrzyjacielPrzyjaciel

5 1

Nie mam nic wspólnego ze służbą zdrowia. 22:01, 26.01.2020


PrzyjacielPrzyjaciel

8 1

Dobra. Komuch Niedbała to zły przykład. Chodzi mi o ostatnie odsłonięcia Tablicy, w Lemanie, Nowej Rudzie, na cmentarzu wTurośli. I faktycznie tam chyba pieczę nad tym trzyma Leszek Czyż.
Ale co? Reszta w porządku? Dotarło? 18:36, 26.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marek M.Marek M.

10 0

Z Kolna w ciągu ostatnich 16 lat, ubyło 5% mieszkańców (uwzględniono na+ urodzenia). Do Warszawy, Olsztyna, Białegostoku ale głównie do Londynu i Dublina młodzi ludzie wyjeżdżają jeden po drugim. Z miasta zniknął co 20ty jego mieszkaniec. A emigrują ludzie najlepiej wykształceni i najbardziej energiczni. Mamy współczesny holocaust, bez przemocy i bez masowych mordów. Skutek dla miasta taki sam. 18:59, 26.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IROIRO

4 0

janek masz rację ,ja też znam to z opowieści a co do Jana Grzecha to nie był konfidentem tylko granatowym policjantem na usługach niemieckich 00:48, 27.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PodobaPodoba

4 7

Mi się wasze zachowanie burmistrzu. I wasze wnikliwe rozpatrzenie sprawy burmistrzu. Trzymajcie tak dalej. 07:39, 27.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dobredobre

10 0

To brzmi jak pochwała przesłana towarzyszowi Burmistrzowi przez I sekretarza z centrali CzeKi. Forma pierwszej osoby liczby mnogiej jest w tym wypadku genialna. Czyżby użyta bezwiednie?
Tytułowanie Burmistrza przez małe "b", bardzo dobrze ilustruje stosunek centrali do szeregowego wyrobnika. 10:39, 27.01.2020


adaada

2 5

nie współpracował tylko od Niemców brał pieniądze , a to ci dopiero uzasadnienie niewinności 10:17, 27.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zaza

7 1

Robotnicy przymusowi (nie wszyscy) otrzymywali pieniądze, które przesyłali do kraju.
Wypłacane były w okrojonej formie, emerytury,
Niemieccy żołnierze otrzymywali żołd płacili normalnie za produkty i usług na swoje prywatne potrzeby - jeżeli to nie była zorganizowana rekwizycja.
Funkcjonowały prywatne polskie przedsiębiorstwa płacące podatki.
Obieg pieniądza, jest podstawowym warunkiem funkcjonowania każdej gospodarki. Nawet tej nastawionej na cele wojenne.
Jedynie za pracę więźniów obozów koncentracyjnych i za pracę jeńców wojennych pieniądze otrzymywały władze obozowe - z pieniędzy za pracę jeńców utrzymywano obozy jenieckie.

10:59, 27.01.2020


Nie jestem z KolnaNie jestem z Kolna

3 3

i nie znam za bardzo historii tego miasta (tzn znam tylko to, co jest oficjalnie publikowane), wiem jednak, że często bywało tak, że tych, których okrzyknięto bohaterami, miejscowa ludność pamięta jako bandytów, czy kolaborantów. Może burmistrz też wie coś, o czym nie mówi się głośno z tych, czy innych powodów. W dzisiejszych czasach, aby komuś postawić pomnik , trzeba być pewnym co do jego nieskazitelności. 13:51, 27.01.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

z Kolnaz Kolna

6 2

Coś, to znaczy konkretnie co?
Taka rozmowa na to że ktoś coś kiedyś komuś nic nie wnosi i do niczego nie prowadzi.
Ludzie którzy przeżyli wojnę i nie daj Boże działali w podziemiu AK, po wojnie, ze względu na okoliczności raczej się swoja działalnością nie chwalili. Wiedzę o ich przynależności do podziemia, w przeważającej mierze czerpiemy z dokumentów UB powstałych w wyniku procesu ich ujawniania się w 1945 i później w 1947 r. Po 90 roku również, wbrew pozorom klimat w mieście też nie służył otwartej dyskusji na te tematy (widać jakie mamy dominujące nastroje, we władzach przeważają jednak potomkowie utrwalaczy władzy ludowej lub przynajmniej z nimi sympatyzujący). Wszystko co udało osiągnąć się w temacie odkłamywania historii do tej pory to też zasługa głównie środowisk kombatanckich i organizacji pozarządowych.
Koronny argument radnych to że: Mi ojciec nic nie mówił.
A kiedy i o czym miał mówić? Jak ew. ujawnienie sprawy było początkowo niebezpieczne, a później to już z przyzwyczajenia i na wszelki wypadek milczał doświadczony władzą komunistów.
Coś w tym jest że sprawę podniósł kombatant, który zaraz po wojnie wyemigrował z Kolna i nie żył w tym środowisku. Chyba o te przeważające w mieście sympatie i nastroje chodzi.
Sprawa bardzo dobrze ilustruje rzeczywistą twarz rządzącej w mieście opcji PiSowskiej i jej kato-bolszewicki charakter, a to jest karkołomne połączenie. Tylko że PiS z tego kato bierze jedynie ludyczność i lokalną masowość chrześcijaństwa, co nie oddaje istoty wiary, za to z bolszewizmu oprócz elementów socjalistycznych czerpie całymi garściami doświadczenia centralnego kierowania, przeświadczenia o omnipotencji władzy, ciągoty do zamordyzmu. Wydawałoby się, ze sprawę mogą załatwić młodzi ludzie. Ale przecież mamy stosunkowo młodego przewodniczącego rady. Ale dajmy sobie z nim spokój. Przewodniczący zachowuje się i wygląda jak laureat wewnątrzpartyjnego konkursu na "przygarnij Koropka".
Początkowo uważałem że całe zamieszanie wynika z niewiedzy, błędnego myślenia radnych, ale to trwa za długo, a radni nie takie rzeczy bezrefleksyjnie przegłosowywali na sesjach. Postawa radnych w tym wypadku musi wynikać z czyjejś zewnętrznej inspiracji.
PS bandy kryminalne były zwalczane przez podziemie. Komuniści nie mieli poparcia społecznego więc swoja działalność opierali na tych bandach kryminalistów dodając im wojskowy sznyt. A że później odpowiedzialność za zbrodnie przypisali stronnictwom opozycyjnym, to klasyczny myk propagandowy polegający na odwróceniu ról. Z resztą we współczesnej narracji historycznej mamy prube tego i obecnie, bo z tym bardzo trudno walczyć.
08:16, 28.01.2020


wiedzącywiedzący

5 1

W oddziałach AK, NSZ przypadki bandytyzmu, samowoli, rabunków, gwałtów, a nawet zwykłego pijaństwa były zwalczane. Były przypadki, że nawet za zwykłe pijaństwo na służbie karano żołnierzy śmiercią. 11:02, 28.01.2020


TakTak

3 1

Samo było z pomnikiem w parku Nie wiedział kto był nieskazitelny. Czy Ci co byli wczęściej, czy Ci co po nich nastali, Dlatego nie zniszczono pomnika, żeby zginął z oczu mieszkańców.Nakręcono tylko nową tablicę, którą w każdej chwili można odkręcić i znów być poprawny politycznie. Czyżby nie tak was uczono burmistrzu? 14:10, 27.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

245688245688

4 1

.....wa jeszcze z błędem 23:48, 27.01.2020


??????

8 1

Mi się wydaje, ze z tym pomnikiem to było celowe działanie. Ze dobra, na razie zmieniamy tablicę, bo mamy taki etap, zmieniamy datę składania kwiatów, ale doskonale wiemy o co nam chodzi i kogo czcimy.
Bo na pewno na przeszkodzie należytego załatwienia sprawy nie stały pieniądze. Skoro miasto może wywalić 180 tyś na świąteczne lampecki, to i podobna kwota na pomnik by się znalazła. 15:22, 27.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

anty Pisanty Pis

5 0

+ zbiórka publiczna + pieniądze z ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Chyba, ze wolą walić pieniądze na muzeum żydów polin
W tym całym PiSie to komuch Piotrowicz nie na darmo siedzi. 16:10, 27.01.2020


WiecWiec

3 1

Więc piszmy,dokumentujemy, nagrywajmy dziadków póki jeszcze żyją no jak zabraknie nam tych wspaniałych ludzie co pamiętają i znają prawdę to historię znowu napiszą mam żydzi z moskalami i szwabami 20:41, 27.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Way Way

8 0

Jakoś radni jak jest potrzeba podyskutować nad budżetem czy W sprawie remontu ulicy przy której burmistrz buduje chałupę to mo rda w kubeł - oprócz Twarowskiego. Nie są ekonomistami i specami od drogownictwa to klepią wszystko na dobrą wiarę. To skoro żaden Z nich nie jest historykiem to dlaczego kwestionują ustalenia zawodowych historyków I opinię IPNu? 22:51, 27.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wiesławawiesława

0 5

czy są dowody na to że brał pieniądze od niemców - tak 12:35, 28.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

4 1

jakie? 13:04, 29.01.2020


krakuskrakus

0 1

w czasie okupacji niemieckiej burmistrzem Kolna był folksdojcz Golder !
koniec kropka 21:03, 30.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%