Zamknij
REKLAMA

Ustalono bonifikatę opłaty za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu. Radni poparli projekt burmistrza. Twarowski i Zarząd SM uważa, że decyzja uderzy w mieszkańców

16:02, 31.12.2018 | R.W
REKLAMA
Skomentuj

Z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów. Podczas ostatniej sesji miejskiej radni podjęli uchwałę w sprawie ustalenia wysokości i warunków udzielania bonifikaty od wniesienia opłaty jednorazowej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowych stanowiących własność miasta Kolno.

Ustalono bonifikatę dla osób fizycznych będących właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych i spółdzielni mieszkaniowych w wysokości 60 procent w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w roku, w którym nastąpiło przekształcenie. Bonifikata zmniejsza się w zależności od wniesienia opłaty w innych latach, na przykład gdy ją uiścimy w szóstym roku po przekształceniu, będzie to tylko 10 procent.

Jeżeli nie podejmiemy decyzji o uiszczeniu jednorazowej opłaty, to przez następne 20 lat, będziemy płacić gminie 20 zł rocznie.

Co ciekawe, podczas sesji projekt uchwały w tej samej sprawie złożył również radny Zbigniew Twarowski. W jego wersji bonifikata jest na poziomie 98 procent. Przewodniczący Mariusz Rakowski przekazał ją do zaopiniowania na komisje rady. Może się więc okazać, że radni zmienią zdanie i projekt trafi ponownie na sesję. Gdy zostanie zaakceptowany, to wersja Twarowskiego będzie ostatecznie obowiązywać. Co to oznacza w praktyce? Otóż mieszkańcy, którzy złożą wniosek opierając się na uchwale zaproponowanej przez burmistrza i uchwalonej przez radnych, zapłacą więcej, a ci którzy poczekają, licząc na zmianę zdania radnych, zapłacą mniej. Opierając się na słowach burmistrza, mówimy o kwotach mniej więcej 160 zł (w przypadku uiszczenia jej w 2019 roku zgodnie z uchwałą z 28 grudnia) i 20 zł (gdyby jednak weszła w życie uchwała autorstwa Twarowskiego). Różnica jest zatem widoczna.

Zobacz nagranie z sesji miasta: www.youtube.com Dyskusja dotycząca uchwały rozpoczyna się od minuty 17.10

Burmistrz miasta podkreślił podczas sesji, że opozycja chce zburzyć budżet proponując bonifikatę w wysokości 98 procent.

– Zakładamy, że przy 98 procentach wszyscy się przekształcą w pierwszym roku – mówi o kosztach Andrzej Duda. – Więc musimy zatrudnić przynajmniej ze trzech lub czterech ludzi, bo jedna osoba nie da rady ze sporządzaniem decyzji. Potem opozycja zarzuca nam przy uchwalaniu budżetu, że zdjęliśmy pieniądze z inwestycji. My teraz byśmy musieli przerobić budżet. My nie jesteśmy samorządem, który stać na taką bonifikatę.

Duda uważa, że samorządowiec powinien głosować rozsądnie, a nie na złość komuś lub pod publikę.

– Ja nie proponuję państwu, żeby w ogóle nie było zniżki – podkreśla włodarz miasta. – Mniej więcej oszacowaliśmy, że pokrycie kosztów operacji samego przekształcenia, to jest około 40 procent tej sumy z tych 20 lat. Jeżeli ktoś mi teraz mówi, że kogoś nie stać na dwadzieścia złotych rocznie, to jest to śmieszne.

Burmistrz swoją propozycję uważa za rozsądną, sprawiedliwą i logiczną. Zwraca uwagę, że koszty zniżki musi pokryć budżet miasta, czyli w rzeczywistości  miasto zapłaci za uwłaszczenie ludzi.

Z kolei Zbigniew Twarowski zaznaczył, że należy do osób dobrze zarabiających i dla niego taka opłata nie jest problemem, ale zdaje sobie sprawę, że nie wszyscy tak zarabiają. Celem jego propozycji jest właśnie odciążenie mieszkańców mających niskie dochody.  

– Nie stać nas na podwyżkę poborów, to dlaczego nie dać nam tej pełnej własności – przekonuje do swojej propozycji radny. – Dochody naszych mieszkańców są zdecydowanie mniejsze, niż dochody warszawiaków. Dlaczego my mamy być dyskryminowani w stosunku na przykład do Łomży. Uchwalając bonifikatę w wysokości 60 procent wpędzimy niektórych w niezłe kłopoty. Celem ustawy nie było wpędzenie ludzi w pułapkę zadłużenia, tylko ich uwłaszczenie. Powinno to być więc tak, jak burmistrz powiedział, za darmo.

Wyższa bonifikata, bo w wysokości 95 procent, została również zaproponowana przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Kolnie 

Zarząd SM zaznaczył, że w takiej wysokości funkcjonowała ona również w prawie miejscowym w latach 2001-2011 przy zbywaniu przez miasto lokali mieszkalnych, a więc właściwym byłoby zastosowanie jej do opłaty za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu.

Zarząd SM podkreśla, że w zdecydowanej większości przekształcenie dotyczy gruntów, które od wielu lat są zagospodarowane przez spółdzielnię mieszkaniową i ich mieszkańców.

– Poniesione nakłady na budowę ulic, chodników, placów zabaw, boisk, zieleńców oraz pozostałej infrastruktury, poniosły spółdzielnie i ich mieszkańcy – argumentuje zarząd SM. – Nadal ponoszą koszty utrzymania tej infrastruktury, tj. pielęgnacji zieleni, sprzątania, oświetlenia, odśnieżania, napraw dróg wewnętrznych, a przecież wszystko to tworzy ogólnodostępną przestrzeń publiczną.

Za uchwałą autorstwa burmistrza głosowało dziewięciu radnych. Trzech radnych było przeciw i trzech radnych się wstrzymało.

Jest mały problem z głosowaniem, ponieważ jak ustaliliśmy, przynajmniej dwóch radnych się pomyliło (co widać na nagraniu). Radni głosują podnosząc rękę i naciskając przycisk. System głosowania pokazał, że przeciw wnioskowi głosowali: Zbigniew Twarowski, Halina Brzezińska, i Jan Żubrowski. Tymczasem Żubrowski i Brzezińska w rozmowie z nami stwierdzili, że ich intencją było wstrzymanie się od głosu.

Według systemu od głosu natomiast wstrzymali się: Jacek Sztachański, Jan Kapelański i Andrzej Szymański. Ten ostatni potwierdził nam, że tak właśnie chciał głosować. Nie udało nam się porozmawiać z Kapelańskim i Sztachańskim.

Pozostali radni głosowali za projektem.

Projekt Zbigniewa Twarowskiego będzie procedowany podczas obrad komisji w styczniu 2019 roku. Radny napisał go podczas sesji, ponieważ do końca był przekonany, że burmistrz wprowadzi autopoprawką bonifikatę na poziomie 98 procent. Pod projektem Twarowskiego podpisali się: Andrzej Szymański, Halina Brzezińska i Jacek Sztachański.

Według Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów.

Czytaj więcej: orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/2673

Zgodnie z Ustawą, na podstawie uchwały rady, organ właściwy może udzielić bonifikaty od opłaty z tego tytułu.

(R.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (28)

Brawo Twarowski!!! Brawo Twarowski!!!

49 12

Brawo Twarowski. Precz z reliktem komunizmu. Widać czym kto jest przesiąknięty.
Kto za łapka w górę i głosujemy.
16:30, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Prawdziwy ZigiPrawdziwy Zigi

27 10

Brawo Pisiory tak trzymać ,teraz jak najwięcej wyduscie kasy od ludzi od ciemnego ludu który na Was głosował. Będzie na premie i nowe stołki dla rodzin i działaczy. Teraz pokazujecie prawdziwe oblicze i gdzie macie swoich wyborców. 16:31, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wyborca piswyborca pis

35 7

Jestem wyborcą Pisu a u taki wstyd , żenada i porażka Pisu.To po co tak walczyli w Warszawie z platfusami żeby w innych miastach w dodatku gdzie rządzi Pis robić to samo.Nic tylko do tvnu dać znać . 16:57, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jabar12Jabar12

39 1

A z tym przekształcaniem to jest granda, dojenie kasy i grabież w biały dzień. Ile wynosi cena gruntu pod blokiem mieszkalnym? Otóż tyle ile na wolnym rynku ktoś byłby chętny zapłacić za ten grunt. Nikt o zdrowych zmysłach nie kupi działki na której stoi blok mieszkalny w którym to bloku są wykupione mieszkania własnościowe. Wartość takiego gruntu wynosi 0 zł gdyż ten grunt do niczego nie jest przydatny. To nic innego jak sztuczne stworzenie
problemu mającego na celu wydojenie mieszkańców z pieniędzy. Ot taka promocja,zapłacicie 60% mniej za coś za co nie powinniście płacić w ogóle. Istny majstersztyk. Podobnie ma się rzecz ze wzrostem cen prądu wynikającym z handlu prawami do emisji co2. Toć to nic innego jak handel zwykłym powietrzem. Prawa do emisji puszczono na giełdę, tam spekulanci podbili ich cenę, za to wszystko zapłacimy my w cenie prądu, a smog jak był tak jest.
Orwel się kłania 17:05, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Prawdziwy ZigiPrawdziwy Zigi

16 3

Poczytajcie sobie o podatku katastralnym aby go wprowadzić należy najpierw zlikwidować użytkowanie wieczyste. Pis wprowadził go już dla obiektów wielkopowierzchniowych. 17:42, 31.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

teoretykteoretyk

7 0

Oczywiście ,że masz racje tu chodzi o dalsze kroki...czyli podatek katastralny w tej chwili płacimy duże kary za niewdrożenie.Więc nona uchwalą jak nic. 10:54, 02.01.2019


ambuchambuch

31 4

nie będzie zadnej bonifikaty 98 procentowej-Kolno to nie Warszawa-widzicie kogo wybraliście 19:15, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FranekFranek

12 5

Ja mam w domu zieloną kamzelkę, czy ktoś jeszcze ma? 21:41, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SylwesterSylwester

40 11

Pięknie burmistrz pokazał swoją prawdziwą twarz, Panie Twarowski szacun 23:04, 31.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZagiZagi

16 25

Twardowski radca prawny w Spółdzielni jako radny lobbuje za Spółdzielnią. No nieźle a jeszcze ludzie mi brawo biją. A redaktor pewnie się spuścił że szczęścia.

On zalatwia interes SM a nie ludzi. 01:51, 01.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

spółdzielcaspółdzielca

8 0

Chyba nie wiesz o czym piszesz. Za przekształcenie nie zapłaci spółdzielnia, a my mieszkańcy (nie tylko spółdzielni ale również wspólnot) 20:14, 02.01.2019


sprawiedliwy i prawysprawiedliwy i prawy

33 6

Cały zarząd SM do dymisji za przekręty przy rozliczeniu kosztów ogrzewania... 03:51, 01.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolniakKolniak

12 2

Nie wiem czy przekręt czy nie - ale coś nie tak jest w ich wyliczeniach ! Czasem dopłaty wychodzą takie że cały sezon grzewczy w domu jednorodzinnym by ogarnął!!! 19:10, 01.01.2019


REKLAMA

Brawo TwarowskiBrawo Twarowski

21 4

Burmistrz podaje liczby z Warszawy które słyszałz tvp - PiS. Trzeba trochę rzetelności i sprawdzenia danych. Jeżeli mówi.że podniesiono 30% to w jakiej dzielnicy i jak to ma się procentowo do innych mieszkań? Z tego wideo widać i słychać tylko jedno - nikt nie będzie mógł taniej przeksztłcić wieczystego niż ja czyli nieomylny burmistrz. Reszta się nie liczy.
08:27, 01.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Brawo TwarowskiBrawo Twarowski

27 4

Burmistrz podaje liczby z Warszawy które słyszałz tvp - PiS. Trzeba trochę rzetelności i sprawdzenia danych. Jeżeli mówi.że podniesiono 30% to w jakiej dzielnicy i jak to ma się procentowo do innych mieszkań? Z tego wideo widać i słychać tylko jedno - nikt nie będzie mógł taniej przeksztłcić wieczystego niż ja czyli nieomylny burmistrz. Reszta się nie liczy
.Kto tam pracuje. Nikt nie jest przygotowany.Min Żubrowski mówi słyszałem z tv. Czyli tv to rzetelne źródło?
Jeden ogląda tvp- PiS drugi tvn - PO. Jaka tam jest prawda? Chodzi o to żeby dołożyć jeden drugiemu. Trzeba trochę poczytać dokumentów z obrad w Warszawie i potem zabierać głos. Dotyczy to rradnych i burmistrza.
Przynajmniej jeden radny wie o co w tym wszyskim chodzi. Brawo Twarowski(może następny burmistrz? /
08:43, 01.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZenoZeno

9 19

O ludzie tylko nie ten na burmistrza!!!!
Co prawda ma jedną wspólną cechę z prezesem PIS - u : nie ma prawojazdy. Ale to koniec podobieństw!!!
Pirdzieli pod publikę 100 razy więcej od prezesa a tylko własne interesy we łbie. 13:44, 01.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SITWASITWA

36 4

W Kolnie pod rządami obecnego władcy wszystko jest najdroższe (dla zwykłych ludzi oczywiście: podatki lokalne, woda, śmieci), pisałem o tym od wielu lat. Tak było jest i będzie. Burmistrz martwi się, że będzie musiał zatrudnić dodatkowych ludzi. To na pokaz, zapewniam!. Co to, znajomi nie mają już dzieci do zatrudnienia? Już się ucieszyłem, że aż tylu radnych miało cywilną odwagę sprzeciwić się panującemu, niesłusznie, niestety. Okazuje się, że nawet fizycznie zagłosować nie potrafią, co dopiero zrozumieć nad czym się głosowało. 14:14, 01.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SITWASITWA

14 0

Na poparcie tego co napisałem, przypomnę tylko niektóre postacie w Kolnie, zbędne, a jednak drenujące miejską, czyli naszą kasę: niejaki pan Jakuć - wiceburmistrz, koordynator w wodociągach - obecnie na etacie posła, członek zarządu w wodociągach - każdy wie. Teraz
jest problem, bo się na jakiś czas zatrudni się roboli na staż. 11:30, 02.01.2019


TwarugTwarug

7 19

P?łtusty czy półmózg? 20:20, 01.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nagranie na bipNagranie na bip

36 7

Brawo panie Zbyszku :) podjął pan temat konkretnie i merytoryczne. Burmistrz swoim personalnym atakiem i w dodatku próbując zdyskredytować czyjeś wyksztalcenie, pokazal swoją małostkowość i zakompleksienie wywołane brakiem wykształcenia. Oczywiście do niedawna, bo wreszcze ma ten upragniony papier. Którgo brak był powodem nie otrzymania przywileju zostania wojewodą. Drenuje z pieniędzy nasze kieszenie, zeby sobie i swojej świcie napchać. Nie martwi się tym, bo wue że za 5 lat już nikt o tym nie bedzie pamiętać. 08:06, 02.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TrzechTrzech

16 0

Nic dodać nic ująć, ciemnota wszystko kupi 09:29, 02.01.2019


BachórekBachórek

11 29

A ja se oglądnąłem ta sesja i powiem tak: a to naprawdę wstyd, żeby radca prawny, co w powiecie niby doradza nie wiedział podstawowych założeń ustawy. To oznacza że nie tylko jej nie przeczytał, ale nie śledzi internetu. Bo w sieci dużo o tym czytałem i trzeba przyznać że rzeczony radca głupoty opowiadał i dlatego burmistrz mógł sobie takie jaja z niego robić.
Wniosek : jak chce się błyszczeć to trzeba wiedzieć co się mówi!!! A nie mówić co się wie nie wiedząc nic. 16:50, 02.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

śmieci w górę o 40% śmieci w górę o 40%

15 1

Mieszkańców Łomży i całego regionu /4lomza/ 06:55, 03.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolniakKolniak

5 0

Otóż to - Łomża zagłosowała za wprowadzeniem 98 % bonifikaty - więc można ! 17:57, 05.01.2019


lobbylobby

6 22

A może lobby Pana Twaroskiego ma jakiś interes bo może "Ktoś" ma grunty w użytkowaniu wieczystym i chce wykupić za grosze a następnie podzielić na działki i sprzedać za naprawdę dużą kasę na nowym osiedlu, a tu niby się chce ogłupić zwykłych mieszkańców, że o nich się walczy. Poza tym jak Burmistrz wspomina Miasto na tym nie zarobi wyjdzie na zero i dobrym jest gospodarzem bo nie chce aby do tego dokładano bo co ma komuś zabrać przecież nie dodrukuje pieniędzy.
P.S. Pozdrawiam myślących 09:04, 03.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

IcekIcek

15 1

Hahaha o czym Ty piszesz głupcze, przeczytaj najpierw ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe.
Chyba, że celowo wprowadzasz czytelników kolniaka24 w błąd. 09:23, 03.01.2019


pokopoko

12 2

''lobby;; dzwonie chyba ty masz w tym interes żeby okiwać Kolniaków 19:58, 04.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

WyborcaWyborca

18 3

Mój głos oddany na Pana Twarowskiego nie został zmarnowany. Tak trzymać Pani Zbyszku. Walczyć o potrzeby wyborców!! 12:41, 05.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© kolniak24.pl | Prawa zastrzeżone